• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

חקירה, קמפיין ודיון בכנסת על הסכנות שבסיגריות האלקטרוניות

פרופ' איתי פסח יעמוד בראש ועדה לבדיקת נסיבות מותו של הנער ב"שניידר" | המיזם למיגור העישון דורש איסור מוחלט של שיווק סיגריות אלקטרוניות בישראל | משרד הבריאות ייצא בקמפיין ייעודי למניעת שימוש במאיידים

שימוש בסיגריה אלקטרונית. צילום אילוסטרציה

משרד הבריאות יצא בקמפיין ייעודי בנושא הסכנות בשימוש במאיידים בעקבות קריסת ריאותיו של הנער מידן קלר בן ה-16 ז"ל והנסיבות שהובילו למותו בסוף השבוע.

הקמפיין הייעודי לנוער יכלול פעילות עם משפיענים ויתמקד בבני הנוער ובהוריהם. עלות הקמפיין, שבו ישתתפו גם משרד החינוך ואחרים – כ-1.5 מיליון שקל. כך דווח בדיון שנערך אתמול (ג') בישיבת הוועדה למאבק בשימוש בסמים ובאלכוהול בכנסת. הדיון עסק בפעילות למניעת הנזקים הקשורים לעישון. במשרד הבריאות ציינו כי תכנית גמילה לצעירים נמצאת בשלבי פיתוח.

משרד הבריאות ושירותי בריאות כללית הודיעו במקביל על הקמת ועדת בדיקה שתבדוק מה גרם לניתוק הטובוס במכשיר האקמו שגרם למות הנער שהיה בהשגחה בבית החולים שניידר. בראש הוועדה יעמוד פרופ' איתי פסח, מנהל בית החולים לילדים ספרא בתל השומר והיא תכלול גם את השופטת בדימוס ורדה מרוז, ד"ר אורי גלנטה מהמרכז הרפואי סורוקה, עמית שיפר מרמב"ם וד"ר חגי מעוז מ"שלוותה". בתום עבודת הוועדה יימסרו ממצאיה ומסקנותיה למשפחת המנוח.

כפי שדיווחנו בדוקטורס אונלי, ארגוני בריאות ומאבק בעישון פנו השבוע (ב') למפכ"ל המשטרה וליועמ"שית בדרישה לפתוח בחקירה לבחינת אחריותם הפלילית של הגורמים שהובילו לקריסת ריאותיו של הנער כתוצאה משימוש בסיגריות אלקטרוניות

הבוקר (ד') נערך דיון בנושא הסכנות שבסיגריות אלקטרוניות בוועדה למאבק בשימוש בסמים ואלכוהול ובוועדה לזכויות הילד של הכנסת.

בדיון השתתפו נציגי משרדי הממשלה, איגודי רופאים, איגודי בריאות ואיגודים הנלחמים בעישון, נציגי אקדמיה, השלטון המקומי, קופות החולים, הר"י ועוד.

בדיון קראה שירה כסלו מהמיזם למניעת עישון, לפתוח בחקירה נפרדת מהחקירה של משרד הבריאות שתבדוק מהו המוצר שגרם לקריסת ריאותיו של מידן קלר ז"ל ולמנוע את מכירתו. היא קראה לאיסור מוחלט לשיווק ולמכירה של סיגריות אלקטרוניות, כמו שעשו, לדבריה, 47 מדינות ברחבי העולם.

הדיון עסק בהתמכרות ובנזקים של סיגריות אלקטרוניות, ובין ההמלצות שעלו המלצה לאכיפת מנהלית של שיווקן עד לגיל 21, כאשר מכירה ושיווק מתחת לגיל זה יהוו עבירה פלילית. כמו כן, יקודם נושא המיסוי - כזכור, כיום יש צו שעליו חתם שר האוצר בצלאל סמוטריץ', למיסוי מופחת לסיגריות אלקטרוניות עד לאמצע חודש מאי.

המלצה נוספת היא לאסור שיווק מוצרים בטעמים שנועדו למשוך בני נוער וילדים, לקדם חינוך והסברה בבתי ספר וכן המלצה לרישום שימוש בסיגריות אלקטרוניות כאמצעי גמילה רק במרשם רופא.

בעקבות המקרה של קלר ז"ל, פרסם משרד הבריאות נתונים ביחס לשימוש של ילדים ונוער בישראל במאיידים. על פי הנתונים, חל זינוק בשימוש במוצרי העישון שפוגעים בבריאות בקרב ילדים ונוער: 3% מהילדים בכיתות ה׳-ו׳ ו-10% מבני הנוער מכיתות י׳ מדווחים על עישון סיגריות אלקטרוניות. בשנה אחת עלה פי שלושה שיעור הילדים המדווחים על התחלות עישון בגילאי 12-14 (מ-3.4% ב-2021 ל-13.7% ב-2022).

"סיגריות אלקטרוניות הן שער הכניסה לעולם העישון – ילדים, בני נוער וצעירים משתמשים בעיקר בסיגריות אלקטרוניות חד פעמיות, שהפכו לאטרקטיביות וזמינות", צוין בהודעת משרד הבריאות.

נושאים קשורים:  סיגריות אלקטרוניות,  משרד הבריאות,  מידן קלר,  מניעת עישון,  חדשות,  ד"ר איתי פסח,  בית החולים לילדים שניידר
תגובות