מחקרים

אירועי דחק מגבירים את הסיכון להפרעות שומנים בנשים

נשים אשר עברו אירועי דחק במהלך חייהן נמצאו כבעלות סיכון רב יותר להימצאות רמות שומנים לא-אופטימליות. לעומת זאת, בגברים לא נמצא קשר מובהק בין אירועי החיים לבין רמות השומנים

מתח פסיכולוגי נקשר עם חוסר ויסות של משק השומנים בגוף, אך ניכר כי קיימים הבדלים מגדריים בנוגע לכך. עם זאת, עדיין לא ברור האם נשים מועדות יותר לרמות שומנים לא אופטימליות כאשר הן חוות אירועי דחק, בהשוואה לגברים.

במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת 'European Journal of Cardiovascular Nursing', מטרת החוקרים הייתה לבחון את הקשר בין אירועי דחק לבין רמות שומנים לא אופטימליות, וכן האם הקשר משתנה בין גברים לנשים.

המחקר בוצע במתכונת של מחקר מקרה-ביקורת תוך שימוש בנתונים מעוקבת ה-'Wisconsin Sleep Cohortי(WSC)' בתקופה בין 2011 ועד ל-2015, הכוללת 224 משתתפים הסובלים מהיפרליפדמיה, ללא היסטוריה של אוטם שריר הלב או אי ספיקה לבבית. מתוכם, 63 משתתפים עם רמות לא-אופטימליות של כולסטרול LDL או רמות טריגליצרידים זוהו כמקרים, ו-161 משתתפים עם רמות אופטימליות של כולסטרול LDL ושל טריגליצרידים זוהו כביקורות.

כלל המשתתפים דיווחו על אירועי חיים שונים במהלך בשנים 2010-2011. החוקרים השתמשו ברגרסיה לוגיסטית מרובת משתנים על מנת לבדוק את הקשר בין אירועי דחק במהלך החיים ובין רמות שומנים לא-אופטימליות. לצורך ההשפעות המתערבות (confounding), החוקרים השתמשו בשקלול נטייה לחשיפה ובהתאמת מרחקי מהלנוביס. ההבדלים המגדריים נבחנו באמצעות אנליזה של תתי-קבוצות.

תוצאות המחקר הראו כי מספר רב יותר של אירועי דחק בתקופה בין 2010-2011 נקשרה עם סיכוי רב יותר להימצאות רמות לא-אופטימליות של שומנים במהלך 2011-2015 (יחס הסיכויים =1.45, P = 0.03) בקרב נשים עם היפרליפידמיה. קשר זה לא היה מובהק בקרב גברים עם היפרליפידמיה (P = 0.910).

החוקרים מוסיפים כי מחקרים נוספים נדרשים על מנת לבחון את המנגנון העומד בבסיס התופעה. הבנה של המנגנון תסייע בהסברת הקשר בין אירועי דחק במהלך החיים ובין רמות שומנים לא-אופטימליות.

מקור:

WC, K., AL, E., HM, J., RL, B., LD, O., EW, H., JH, B., & PE, P. (2022). Association between stressful life events and non-optimal lipid levels among women with hyperlipidaemia. European Journal of Cardiovascular Nursing.

נושאים קשורים:  מחקרים,  היפרליפידמיה,  דחק,  רפואה מגדרית,  מתח נפשי,  שומנים
תגובות