מחקרים COVID-19

צבטו אתכם במהלך מתן חיסון נגד קורונה? ייתכן שאינכם מוגנים

במחקר שנערך במרכז הרפואי לגליל והפקולטה לרפואה ע"ש עזריאלי נמצא: צביטת העור במהלך מתן החיסון נגד קורונה עלולה להוביל את חומר ההזרקה למקום הלא נכון ולפגום ביעילות החיסון

חיסון לקורונה. החיסונים המעודכנים יגיעו לארץ בשבועות הקרובים. צילום: Abed Rahim Khatib /Flash 90

מחקר שנערך במרכז הרפואי לגליל שבנהריה והפקולטה לרפואה ע"ש עזריאלי של אוניברסיטת בר אילן בגליל מגלה כי צביטת העור במהלך מתן החיסון נגד נגיף הקורונה עלולה להוביל את חומר ההזרקה למקום הלא נכון, מה שיכול לפגום ביעילות החיסון. המחקר התקבל לפרסום בכתב העת הרפואי VACCINE.

ד"ר נמרוד רחמימוב. "יש חשיבות להזרקה הישרה, מבלי שיהיה כיווץ רקמות"

חיסונים נגד קורונה המבוססים על טכנולוגיית MRNA חייבים להיות מוזרקים אל תוך שריר הכתף שנמצא מתחת לעור ולשכבת שומן תת-עורי. במקרים רבים, המחסנים צובטים את העור בזמן החדרת המחט, מה שעלול להגדיל את המרחק שעל המחט לעבור בדרך לשריר ומעלה חשש שההזרקה מגיעה לשומן התת עורי ולא לשריר עצמו.

במחקר שנערך בהובלת מנהל המחלקה לאורתופדיה ב' וניתוחי עמוד שדרה, ד"ר נמרוד רחמימוב, ועל ידי ד"ר אנה טשרניחובסקי, מומחית לאולטרסאונד ממחלקת הדימות שבמרכז הרפואי גליל, בדקו מהו המרחק שעל מחט ההזרקה לעבור אם צובטים את העור בזמן הזרקת החיסון נגד קורונה.

המחקר מצא כי אצל כ-10% מהנבדקים, במיוחד אלה הסובלים מעודף משקל, צביטת העור בעת החיסון מגדילה את המרחק מעבר ל-20 מילימטר, שהוא הרף העליון המאפשר למחט הזרקה סטנדרטית להגיע לשריר.

ד"ר רחמימוב: "כשהבחנתי במבצע החיסונים הראשון שרבים מהמזריקים נוהגים לצבוט את העור לפני החדרת המחט, הבנתי כאורתופד שייתכן וכתוצאה מכך, המחט אינה חודרת לשריר ולא מזריקה את החיסון למקום אליו הוא אמור להגיע. מאחר שהנושא מעולם לא נבדק בעבר, החלטתי ליזום את המחקר, שמדגיש את חשיבות ההזרקה הישרה מבלי שיהיה כיווץ רקמות".

נושאים קשורים:  חיסון לקורונה,  חדשות,  19-COVID,  ד"ר נמרוד רחמימוב,  ד"ר אנה טשרניחובסקי,  המרכז הרפואי לגליל בנהריה
תגובות
אנונימי/ת
20.08.2021, 09:37

מפנה את כולם לתדריך החיסונים של משרד הבריאות:איך להזריק לתוך השריר.

אנונימי/ת
20.08.2021, 13:51

קראתי את האמור בדיוק 5 דקות לפני החיסון. המחסן שהוא חובש צבאי כמובן צבט. כשהסבתי את תשומת ליבו. אמר, "ככה אמרו לנו". תשובה שהיא שכיחה במערכת הבריאות בישראל וכמובן בצבא.

אנונימי/ת
20.08.2021, 17:03

פנו לאחיות כדי לדעת מתי מזריקים SC
ומתי IM.
נו, באמת!