• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
COVID-19 עולמי

הוריאנט החמקן: המוטציה החדשה מניו יורק עוקפת את מערכת החיסון

חוקרים בארה"ב מזהירים: זן חדש של נגיף הקורונה, שמקורו בניו יורק, עמיד יותר בפני החיסונים ומתפשט במהירות בדומה לוריאנט הדרום אפריקאי | חשש שיגיע גם לישראל

חיסון איש צוות רפואי בבית החולים לנוקס היל בניו יורק. צילום: לב ראדין/ שאטרסטוק

וריאנט חדש של נגיף הקורונה שזוהה לאחרונה בניו יורק מכיל מוטציה שמאפשרת שלו לחמוק מהמערכת החיסונית של הנדבק ולפלוש לגופו. כמו כן הוא משפיע על יעילות טיפולים בנוגדנים חד-שבטיים (monoclonal antibody treatments). תת הזן הזה נמצא בכמה דגימות שנעשו עוד בנובמבר, אבל עתה מתפשט במהירות בעיר שבה עד כה ניתנו כמיליון חיסונים, לא כולם עדיין כמנה שנייה.

שני מחקרים נפרדים שנעשו בארה"ב זיהו את הוריאנט החדש שמתפשט בעוד אזורים בצפון-מזרח ארה"ב, בסמוך לניו יורק. תת הזן הזה מסומן B.1.526 שמסמן את מיקום המוטציה. המוטציה שהתגלתה בתת זן זה דומה למוטציה המאפיינת את הוריאנט הדרום אפריקאי שגם הוא גילה עמידות מסוימת מפני חלק מתרכיבי החיסון הנמצאים כבר בשימוש.

"ראינו עלייה עקבית בשיעור הימצאותו בדגימות מסוף דצמבר 2020 ועד אמצע פברואר 2021 כאשר בשבועיים האחרונים השיעור הזה הגיע ל-12.7% שיש בו בגדר אות אזעקה", דיווחו הצוותים מהמרכז הרפואי של אוניברסיטת קולומביה בניו יורק וכן מ"קל-טק" בפסדנה, קליפורניה, במאמר בן 19 עמודים שפורסם באתר המוקדש למחקרים שטרם עברו ביקורת-עמיתים, Biorxiv  (לממצאים המפורטים של הליך הריצוף הגנטי של 1,142 דגימות ליחצו כאן).

"הדאגה המרכזית ממוטציה הזאת היא השפעתה על חלבוני מעטפת הנגיף שלפי הערכות מאפשרת לו לחמוק באופן חלקי מהשפעתם של חלק מהחיסונים", ציינו החוקרים אך הדגישו: למרות האפשרות של פגיעה מסוימת ביעילות החיסונים, המחקרים מראים כי החיסונים עדיין צפויים לנטרל את הנגיפים גם מתת הזן הזה כמו מתת הזן הדרום אפריקאי והבריטי, כדי לספק הגנה מפני מחלה קשה.

מיד עם הדיווח על גילוי תת הזן הניו יורקי מיהרו יצרניות החיסונים להודיע שהחלו לפתח שכלול של תרכיבי החיסון שלהון שייעודו לפעול גם כנגד המוטציות החדשות.

צוות החוקרים מאוניברסיטת קולומביה ציין בדיווחו כי הדגימות שבהן אובחן תת הזן החדש נלקחו מאזורים רבים בניו יורק. רוב הנדבקים היו בשכונות וושינגטון הייטס ואינווד במנהטן, גם בווצ'סטר, ברונקס, קווינס, בחלק התחתון של מנהטן ובברוקלין.

ד"ר דייוויד הו, מנהל מכון המחקרDiamond AIDS  Aaron  שהתפרסם כבר ב-1995 על תגליותיו החשובות ופורצות הדרך בהקשר לנגיף האיידס, אמר: "זה נראה די נפוץ. זו לא התפרצות מבודדת. העברנו את כל הממצאים לרשויות המקומיות ונמשיך לנטר את התפשטות תת הזן הזה בריצוף גנטי של 100 דגימות בכל יום".

הצוות של ד"ר הו דיווח עוד בינואר באתרBiorxiv  שהטיפול באמצעות נוגדנים חד שבטיים שפיתחה חברת התרופות אלי לילי וקוקטייל נוגדנים של "רגנרון" הציגו מידה מסוימת של חוסר אונים כנגד הוריאנט הדרום אפריקאי. עם זאת, אנשים שהחלימו או אלה שחוסנו "קרוב לוודאי שיהיו מסוגלים להילחם בתת הזן הזה של הנגיף אם יידבקו שנית ואין ספק שיציגו סימני מחלה קלים במיוחד. הם עלולים להדביק אחרים, מה שידחה את חסינות העדר המבוקשת". חוקרים אמריקאים אחרים נשמעו אופטימיים יותר.

בכמה אתרי חדשות של החברה החרדית בארץ דווח בסוף השבוע "שקיים חשש שתת הזן הניו יורקי עלול גם להגיע לישראל".

כדאי גם לשים לב לכך שתת זן נוסף, ה"קליפורני", המסומן B.1427/B.1429, שנתגלה בינואר בבדיקות שנעשו בסן פרנסיסקו, הציג תבנית שונה של המוטציה הבריטית (B.1.1.7/B.1.351). היא אותרה בחלבון הספייק של הנגיף (L452R). מתוך 8,846 דגימות נתגלה תת זן זה ב-630.

נושאים קשורים:  הוריאנט מניו יורק,  מוטציות,  וריאנטים,  נגיף הקורונה,  חדשות,  19-COVID
תגובות
אנונימי/ת
28.02.2021, 09:02

אין מה לחשוש שיגיע לישראל. סביר להניח שכבר הגיע בחסות נציגי השותפים הטבעיים שהצליחו לסדר לעצמם אישורים להכנס לארץ.

אנונימי/ת
01.03.2021, 19:14

100% אמת