• יו"ר: ד"ר לי גולדשטיין
  • חברי ועד: ד"ר אופיר לבון
  • ד"ר נעמי גרוניך
  • פרופ' דני קורניק
  • ד"ר אילן יונגסטר
תרופות ביולוגיות

היעילות של תרופות מבוססות נוגדנים אשר עוברות דילול: תובנות חדשות

מחקר זה מצא כי תרופות מבוססות נוגדנים אשר עוברות דילול יעילות נגד שפעת ודלקות נשימה אחרות

נוגדנים לנגיף הקורונה. צילום: אילוסטרציה

אחת החדשנויות העיקריות של המאה ה-20 בתחום הביו-פארמה היא השימוש בנוגדנים לטיפול בסרטן, מחלות אוטואימוניות והשתלות. עם זאת, שימוש נרחב יותר בנוגדנים מוגבל בגלל עלויות הייצור הגבוהות ותופעות הלוואי התכופות.

אחת הגישות המבטיחות להתגבר על מגבלות אלה היא השימוש בתרופות שמבוססות על נוגדנים אשר עוברות דילול. תרופות אלו מיוצרות על ידי הפחתה הדרגתית של ריכוז הנוגדנים לרמה נמוכה במיוחד. טכנולוגיה זו שימשה ליצירת קבוצת תרופות לטיפול במחלות שונות, בהתאם לספציפיות של הנוגדנים.

במגוון מחקרים קליניים ופרה-קליניים הוכח כי תרופות מבוססות על נוגדנים ל-IFN-γ שמדוללות מאוד (highly diluted antibodies, hd-anti-IFN γ) יעילות נגד שפעת ודלקות אחרות של מערכת הנשימה. במחקר הנוכחי החוקרים סיפקו ראיות למנגנון פעולה אפשרי.

החוקרים הראו כי התרופה גרמה לשינויים קונפורמציים במולקולת IFN-γ באמצעות ספקטרוסקופיית תהודה מגנטית גרעינית ברזולוציה גבוהה. נמצאו שינויים בתזוזה הכימית של חומצות האמינו הממוקמות בעיקר בממשק הדימר ובאזור הטרמינל C של IFN-γ.

למעשה שינויים מולקולריים אלה יכולים להוות גורם מכריע לתפקוד החלבון. ראיה לכך שנצפתה במחקר היא שתרופות hd-anti-IFN-γ גרמו לעלייה בקשירה הספציפית של IFN-γ לקולטן שלו בתאי U937. בנוסף, נמצא שיפור בייצור של IFN-γ בתרבית PBMC האנושית, ושרידות מוגברת של עכברים שנדבקו בשפעת מסוג A.

מקור: 

Tarasov S.A. et al. (2020), The Journal of Immunology In Press

נושאים קשורים:  תרופות ביולוגיות,  חומצות אמינו,  נוגדנים,  מחקרים
תגובות