חדשות

שיטה שפותחה בטכניון מאיצה בכ-98% אנליזה של בדיקות דם

השיטה מייתרת את השלב הכרומטוגרפי המקובל והיקר ועשויה לסייע באבחון מוקדם של מחלות ובזיהוי מוקדם של גידולים סרטניים בבדיקות דם

בדיקת דם (אילוסטרציה)
אנליזה לבדיקת דם. אילוסטרציה

חוקרים מהפקולטות למדעי המחשב והביולוגיה בטכניון פיתחו שיטה חדשה לאנליזה מהירה וזולה של ההרכב הכימי של דגימות דם. השיטה עשויה להאיץ אבחון מוקדם של מחלות. היישום הראשון שייבדק בתקופה הקרובה הוא זיהוי מוקדם של גידולים סרטניים שונים על סמך בדיקות דם. דיווח על הטכנולוגיה החדשנית פורסם ב-Nature Communications.

השיטה פותחה על ידי צוותו של פרופ' תומר שלומי, חבר סגל בפקולטות למדעי המחשב ולביולוגיה וחבר במרכז למדעי החיים והדוקטורנטים שובל לגזיאל ובוריס סרווין. היא מבוססת על שילוב ייחודי בין ספקטרומטר מסות לבין שיטות חישוביות שפיתחה קבוצת המחקר.

ספקטרומטר מסות (Mass Spectrometer) הוא מכשיר נפוץ המשמש לקביעת ריכוזים של מולקולות בדגימות ביולוגיות. הבדיקה במכשיר זה מצריכה תהליך מקדים – כרומטוגרפיה: הפרדה של החומרים שבדגימה לפי מאפיינים כימיים.

הכרומטוגרפיה מגבירה את רגישות המדידה הספקטרומטרית. היא אורכת זמן ממושך ולכן מייקרת מאוד את התהליך כולו - מאות דולרים לדגימה. לכן, ברורה השאיפה לדלג על השלב הכרומטוגרפי, אולם זאת מבלי לפגוע ברגישות האנליזה, כלומר ביכולת לזהות מולקולות רבות ולכמת את ריכוזיהן.

במחקר הנוכחי הוצגה שיטה המדלגת על הכרומטוגרפיה ומאפשרת להסתפק בספקטרומטריית מסות בלבד, מבלי לפגוע משמעותית באיכות האנליזה. הבדיקה מסתיימת בתוך 30 שניות בלבד וכך מקצרת את התהליך בכ-98% ומפחיתה את עלותו בשיעור דומה.

פרופ' שלומי: "החידוש טמון בשימוש בשיטה חישובית שפיתחה קבוצת המחקר שלנו – שיטה המציגה קונפיגורציות-עבודה אופטימליות בספקטרומטר המסות, המאפשרת אנליזה ברגישות גבוהה עבור דגימות ביולוגיות ספציפיות. באמצעות אנליזה חישובית מבוצע גם תיקון במידע הגולמי הנמדד וכימות מדויק של ריכוזים של אלפי מולקולות בדגימות הדם.

המחקר נתמך במימון הנציבות האירופאית למחקר (מענק ERC) והקרן הלאומית למדע במסגרת מענק לרפואה מותאמת אישית.

נושאים קשורים:  הטכניון,  בדיקות דם,  פרופ' תומר שלומי,  פיתוח ישראלי,  חדשות,  מחקרים
תגובות