קורונה בישראל

פרופ' רוני גמזו: "מערכת הבריאות לא קורסת – תפקדנו בעוצמה בלתי רגילה"

מנכ"ל "איכילוב" בראיון ל"כלכליסט": לא בטוח שיהיה גל שני של קורונה, ממליץ להפנות את תוספת התקציב לרפואת הקהילה, לחזק את הרפואה מרחוק ולבדוק לעומק את סוגיית תורנויות המתמחים

פרופ' רוני גמזו, פרויקטור הקורונה. "זה התפקיד הניהולי הכי מורכב שעשיתי". צילום: הדס פארוש/ פלאש 90

"אני לא בטוח שיהיה גל שני, אף אחד לא יודע בדיוק את מאפייני הנגיף הזה. עוד לא ראיתי גל שני באף מקום - גם העדויות מסינגפור ומדרום קוריאה הן לא ממש גל שני", כך אמר אתמול (ב') פרופ' רוני גמזו, מנכ"ל המרכז הרפואי איכילוב בתל אביב לאדריאן פילוט מ"כלכליסט".

עם זאת הוסיף גמזו: "בכל מקרה, גם אם סגרנו מחלקות קורונה, אנחנו במוכנות מדויקת למצב שבתוך שבועיים יהיו 100 מונשמים ויותר מבחינת כל ההנחיות, התשתיות והדרכת אנשי הצוות. אני מציע למדינה שלא להוריד כוננות ולהמשיך להתכונן לאפשרות של עלייה במספר הנדבקים ותוך כדי להמשיך לקיים משק חי, פועל ומדינה מתפקדת".

כשנשאל לגבי הצפי לגל קורונה עם מחלות חורף, השיב פרופ' גמזו: "אני יותר אופטימי לגבי התסריט הזה. יש לנו היום ציבור הרבה יותר ממושמע וחרד לסכנת הדבקה ולכן אולי דווקא אפשר לצפות לתקופה פחות כבדה מבחינת אשפוזים ומצוקה של בתי החולים".

פרופ' גמזו חלק שבחים לבתי החולים: "בתי החולים בארץ התמודדו יפה וטיפלו בצורה הטובה ביותר בעולם בחולי קורונה. זה מבהיר שאין לנו מערכת בריאות קורסת. המערכת תפקדה בעוצמה בלתי רגילה. למחלקות הפנימיות שלנו עוצמה יותר ממחלקות פנימיות במקומות אחרים בעולם: כאן יודעים לטפל בחמישה-שבעה מונשמים בתוך מחלקה הפנימית עם זיהומים ריאתיים וויראליים אחרים. יש לנו כוח אנושי אדיר אבל זה לא אומר שלא צריך להמשיך ולחזק או להזרים משאבים".

עוד הדגיש כי יש לחזק את רפואת הקהילה: "אם נותנים לי מיליארד שקל, אני נותן את זה לקהילה ולא לבתי החולים. תור של שלושה חודשים לנוירולוג לא מצטלם כמו החולה במסדרון, אבל הוא הרבה יותר חשוב ומטריד".

בהתייחסו להתפתחות הטלה-רפואה, אמר: "הרופאים שהרגישו לא בנוח עם הרפואה הדיגיטלית קיבלו שיעור שהטכנולוגיה יכולה להיות נוחה ולהיטיב עם המטופל, הרופא והמערכת. יש לדרבן אותה בבתי החולים וברפואת הקהילה".

על מחאת המתמחים אמר פרופ' גמזו: "זו סוגיה מורכבת שצריך לבחון לעומק. זה לא רק 26 שעות התורנות, אלו דווקא שעות העבודה השבועיות: כמה משמרות יש לבצע, איך משלמים על התמחות? כולנו רוצים לתת למתמחים תנאי עבודה הרבה יותר טובים, אבל אני לא בטוח שכשאומרים 26 שעות רואים את כל התמונה. יש מורכבויות שצריך להתעמק בהן לפני שמגבשים דעה".

נושאים קשורים:  פרופ' רוני גמזו,  נגיף הקורונה,  מגיפת הקורונה,  מתמחים,  רפואת קהילה,  מחלקות פנימיות,  חדשות,  קורונה
תגובות
אנונימי/ת
13.05.2020, 19:57

סקירה היסטורית של מרבית המגפות מאז מימי קדם ועד היום - הממונים על הבריאות או מניעת מגפות ...תמיד שיבחו את עצמם וטפחו עלהשכם ופיארו את העומדיםבשער.
ואז לאחר המגפה ......

אנונימי/ת
13.05.2020, 22:20

מה כבר יכול להגיד מי שהיה מנכ"ל המשרד הקודם?

אנונימי/ת
15.05.2020, 14:47

קשה להבין שהוא צודק.... קשה.....

אנונימי/ת
17.05.2020, 07:39

הטלה רפואה בחלק מהמקצועות יכולה להיות טובה (איזון שומנים, לחץ דם) אבל ברובם זו אשליה בלבד.