• יו"ר: ד"ר לי גולדשטיין
  • חברי ועד: ד"ר אופיר לבון
  • ד"ר נעמי גרוניך
  • פרופ' דני קורניק
  • ד"ר אילן יונגסטר
קורונה בישראל

התפתחויות בדרך למציאת תרופה למחלת הקורונה

במכון הביולוגי בנס ציונה נמצא נוגדן לנטרול פעילותו של הנגיף, באוניברסיטת תל אביב בודדו שני נוגדנים מחולים שהחלימו וצוות הולנדי-גרמני בודד נוגדן חד שבטי שעשוי לשמש כטיפול מונע

מעבדת מחקר. אילוסטרציה

לא רק במכון הביולוגי בנס ציונה נמצא נוגדן שכנראה יהיה יעיל לנטרול פעילותו של נגיף ה-SARS-CoV2. גם במעבדת אוניברסיטת תל אביב בודדו שני נוגדנים כאלה שמקורם בתאים שנלקחו מחולי קורונה שהחלימו.

התפתחות נוספת בניסיון למצוא תרופה היא של צוות מאוניברסיטת אוטרכט והמרכז הרפואי אוניברסיטאי ארסמוס בהולנד, בשיתוף עמיתים מאוניברסיטת הנובר בגרמניה, שדיווח שלשום (ב') ל-Nature Communications שזיהה נוגדן חד-שבטי (monoclonal), בודד אותו והוא נמצא יעיל לנטרול הנגיף. שימוש בנוגדנים אלה עשוי לשמש כתרופה לחולים בסיכון גבוה ואולי גם כטיפול מונע להדבקה באוכלוסיות שנחשפות לנגיף.

באוניברסיטת תל אביב, במעבדתה של ד"ר נטליה פרוינד, בודדו שני נוגדנים מדגימות דם שנלקחו מחולים שהחלימו. הנוגדנים נטרלו ביעילות את החלבון המשמש עבור הנגיף לשם היצמדות לתאי הגוף האנושי. נגיף הקורונה משתמש ב"יתד" (ספייק) בעזרתו הוא מתחבר לקולטן התא האנושי וכך מחדיר לתוכו את החומר הגנטי שלו. הנוגדנים מנעו את יכולת הנגיף לחדור לתוך התא.

השלב הבא בניסוי זה יהיה לבדוק את יעילות הנוגדנים על נגיף קורונה חי, בניסויים בבעלי חיים. המעבדה באוניברסיטת תל אביב משתפת פעולה בנושא זה עם מעבדה בסן דייגו, קליפורניה.

על פי הערכת ד"ר פרוינד, כפי שדווח ב"הארץ", התחלת הניסויים מתוכננת לחודש הקרוב. בשלב הבא תיבחן היעילות בניסוי על בני אדם. ההנחה שטיפול זה עשוי לסייע לחולים בקבוצת סיכון: קשישים או אנשים עם מחלות רקע שונות. חולי קורונה שלא פיתחו תסמינים אבל נמצאו חיוביים עשויים להסתייע בטיפול כזה כדי להחלים מהר יותר. אם תתאמת ההנחה שהנוגדנים יכולים להישאר בדם עד חודשיים יהיה בכך גם כדי לספק לצוות רפואי שנחשף לחולה מאומת הגנה זמנית מפני הידבקות.

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  נוגדנים,  טיפול נונע,  חדשות,  ד"ר נטליה פרוינד,  אוניברסיטת תל אביב,  תרופה לקורונה
תגובות