• יו"ר: ד"ר לי גולדשטיין
  • חברי ועד: ד"ר אופיר לבון
  • ד"ר נעמי גרוניך
  • פרופ' דני קורניק
  • ד"ר אילן יונגסטר
חדשות

בפיתוח בארה"ב: תרופה חדשנית ומתקדמת לעיכוב סרטן ערמונית גרורתי

התהליך הגרורתי נעצר ובעקבות התוצאות המבטיחות שהושגו בניסויים, העניק מכון הסרטן הלאומי של ארה"ב 4.2 מיליון דולר להמשך פיתוחה של תרופה מוכוונת מטרה לטיפול בסרטן ערמונית אלים

סרטן הערמונית. אילוסטרציה

צוות מחקר באוניברסיטת סטוני ברוק בניו יורק דיווח בסוף השבוע כי גילה מעכב (inhibitor) חדש הנושא תקווה להצלחה בשימוש בו כנגד סרטן ערמונית גרורתי ובעקבות ממצאים שהושגו בניסויים, קיבל על כך מענק מחקר מיוחד בסך 4.2 מיליון דולר למשך חמש שנים ממכון הסרטן הלאומי של ארה"ב.

כאשר סרטן הערמונית נעשה גרורתי ומתפשט הוא קטלני לעתים קרובות מאוד. אלא שצוות המחקר סבור כי גילה גישה חדשה לטיפול שעוצר את התהליך הגרורתי. המעכב הוא תחמוצת שומנית ספציפית שמתחברת לחלבון (FABP5) והיא עשויה להיות גורם מפתח בעצירת התקדמות המחלה. הצוות סבור כי גישה תרפויטית זאת מבטיחה.

בראש הצוות עומד פרופ' איוואו אוז'ימה (Iwao Ojima) המוכר בתחום הכימיה ומשמש כמנהל במכון לכימיה ביולוגית ולגילוי תרופות. הצוות שלו מתמקד בחקר חלבוני ה-FABP לשם טיפול במחלות זיהומיות ודלקתיות, גם לכאב וכנגד סוגי סרטן שונים. התרופות שבפיתוח יהיו מוכוונות מטרה ויפעלו בעצמן כטיפול יחידני (מונותרפיה) או בשילוב עם טיפולים כימותרפיים הקיימים כיום או עם טיפולים אחרים שיאושרו בעתיד על ידי ה-FDA.

בשלב הניסוי שנעשה עד כה הראה צוות המחקר את יכולת הרעילות התאית המובהקת (cytotoxicity) של FABP5 כנגד תאי סרטן ערמונית גרורתי שהפגינו עמידות גבוהה כנגד תרופות אחרות שכוונו כלפיהם להשמדתם או לבלימת התפשטותם. עוד מסר הצוות כי ה-FABP5 שיפר את האפקטים האנטי-ממאירים (antitumor) של טקסנים (Taxene drugs) – תרופות שנמצאות בשימוש כיום נגד סרטן ערמונית גרורתי. הגם שהן יעילות, בכל זאת גידולים מממאירים נבנים עקב העמידות לתרופות הללו. בעקבות מצב זה החולים חווים תופעות לוואי שליליות עקב נטילת התרופות, מה שמוביל אותם להפסיק את הטיפול.

החוקרים מסרו כי בעבודתם, התרופות המוכרות docetaxel או  cabazitaxel לבדן לא חיסלו את תאי סרטן הערמונית (במעבדה), בעוד ששילוב עם המעכבים FABP5 הציג תוצאות מרשימות: מותם המלא של תאי הסרטן, וזאת בסינרגיה עם ריכוז נמוך של טקסנים.

נושאים קשורים:  סרטן הערמונית,  חדשות,  פיתוח תרופות,  טיפול לסרטן,  אורואונקולוגיה
תגובות
אנונימי/ת
04.02.2020, 23:20

עוד אחת ממאות הבטחות קודמות ודומות שלא התממשו לתרופה בשימוש קליני