חדשות

"מחלת המאיידים" בקנדה: הרופאים שקלו השתלת ריאות עקב חומרת הפגיעה

צורה חדשה של מחלת הריאות החמורה הפוגעת במשתמשי סיגריות אלקטרוניות מתוארת במאמר שפורסם בכתב העת של ההתאגדות הרפואית הקנדית

שימוש בסיגריה אלקטרונית. צילום: שאטרסטוק

צורה חדשה לחלוטין של פגיעה חמורה בריאות בעקבות שימוש בסיגריית איוד אלקטרונית – שונה מזו שמתוארת בדיווחים על "מחלת המאיידים" (EVALI) בארה"ב – תוארה בשבוע שעבר בכתב העת של ההתאגדות הרפואית הקנדית (CMAJ).

בדיווח מתוארת פגיעה בריאות של בן 17 שהשתמש בסיגריית איוד אלקטרונית והפגיעה החמורה בריאותיו דמתה יותר במאפייניה לפגיעה המכונה popcorn lung, פגיעה הנגרמת עקב שאיפת החומר הכימי הנדיף בעקבות חימום של פופוקורן במיקרוגל. הברונכוליטיס מתבטאת בזיהום חמור בדרכי האוויר הקטנים ובחסימה שלהם.

את כתיבת המאמר על המקרה הוביל צוות מהמכון למחקרי בריאות בעיר לונדון במחוז אונטריו יחד אוניברסיטת טורונטו.

הצעיר שנפגע היה במצב מסכן חיים והגיע לבית החולים עם שיעול עמוק וממושך שחייב אשפוז ביחידה לטיפול נמרץ וטיפולים באמצעות ציוד תומך נשימה. בשלב מסוים חשבו רופאיו שלא תהיה ברירה אלא לבצע השתלת ריאות עקב חומרת הפגיעה. עתה מוגדר מצבו כפגיעת ריאות כרונית.

המאמר בכתב העת הקנדי מפרט את צורת המחלה ואת הטיפול שניתן. בתחקור התברר כי עישן סיגריות איוד וגם צרך מריחואנה ועישן מוצרי טבק.

לפי נתונים בקנדה, עד כה דווח בה על שבעה מקרים של חולים ב"מחלת המאיידים" בצורה שמתוארת בהודעות ה-CDC בארה"ב. שיעור מעשני סיגריות אלקטרוניות בקנדה בגילאי 24-15 מוערך ביותר מ-272 אלף (אם כי הנתון הזה מתייחס ל-2017).

מספר המקרים של נפגעי "מחלת המאיידים" עלה בשבוע שעבר ל-2,290 בכל מדינות ארה"ב, למעט אלסקה שבה עד כה לא דווח אפילו על מקרה אחד. מספר המשתמשים שחלו ומתו עלה ל-49 לפי הדיווח השבוע האחרון של ה-CDC.

נושאים קשורים:  מחלת המאיידים,  סיגריות אלקטרוניות,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
10.12.2019, 01:57

כמובן