• יו"ר: ד"ר לי גולדשטיין
  • חברי ועד: ד"ר אופיר לבון
  • ד"ר נעמי גרוניך
  • פרופ' דני קורניק
  • ד"ר אילן יונגסטר
חסמי בטא

האם חסמי בטא מעלים את הסיכון לפתח מחלת פרקינסון?

החוקרים הראו כי לאחר התאמה להתוויות בגינן המטופלים מקבלים חסמי בטא, לא קיים קשר בין נטילת תרופות מסוג זה לבין סיכון מוגבר לחלות בפרקינסון

29.11.2018, 11:09
חסמי בטא וסטטינים (צילום: אילוסטרציה)

מחקר שבוצע לאחרונה מצא כי קיים סיכון מוגבר פי 2 לחלות במחלת פרקינסון (PD - Parkinson disease) בהקשר של שימוש בחסם לרצפטור האדרנרגי בטא 2, propranolol וכי הסיכון נמוך יותר באופן מובהק עם שימוש באגוניסט לרצפטור האדרנרגי בטא 2, salbutamol. החוקרים בדקו האם ייתכן כי התוויות רפואיות לשימוש בתרופות הללו יצרו ממצאים מעורפלים, כלומר רעד ומחלות ריאה המקושרות לעישון והאם אלה הדברים שיכולים להסביר את הקשרים שנמצאו.

החוקרים השתמשו במאגר מידע גדול מתוך מחקר מקרה-בקרה מבוסס אוכלוסייה של מוטבי ה-United States Medicare משנת 2009 שכלל קידודי אבחנות, קידודי פרוצדורות ומידע בנוגע למתן מרשמים (48,295 מקרי PD,י52,324 ביקורת). החוקרים בדקו את הסיכון ל-PD בהקשר לשימוש בחסמי בטא (propranolol, carvedilol, metoprolol), לשימוש באגוניסט ל-β2,יsalbutamol ולתרופות אחרות שהמטופלים נטלו על בסיס אותן התוויות (primidone, inhaled corticosteroids).

החוקרים ביצעו התאמה של מאפיינים דמוגרפיים, סטטוס עישון ושימוש כולל במערכת הבריאות. לאחר מכן, החוקרים בדקו את ההשפעה של התאמה של ההתוויה הקלינית ובידדו את החשיפה לתרופה.

תוצאות המחקר הראו כי התרופה propranolol מעלה את הסיכון ל-PD (יחס הסיכויים= 3.62, רווח בר סמך 95%= 3.31-3.96). לאחר שהחוקרים ביצעו התאמה לרעד קודם או תנועות בלתי רצוניות קודמות לאבחנה של ה-PD, תאריך הייחוס ובודדו את החשיפה ל-propranolol, הקשר היה 0.97 (רווח בר סמך 95%= 0.80-1.18). כמו כן, הם מצאו שהתרופה primidone, אשר משמשת גם היא לטיפול ברעד, הייתה רגישה באופן דומה להתאמות ולבידוד הזה.

החוקרים הדגימו שחסמי בטא שניתנו בהתוויות שאינן רעד הוריד את הסיכון ל-PDי(carvedilol: יחס הסיכויים= 0.77, רווח בר סמך 95%= 0.73-0.81; metoprolol: יחס הסיכויים= 0.94, רווח בר סמך 95%= 0.91-0.97) ולא היו רגישים להתאמות להתוויות או לבידוד. בנוסף, החוקרים לא הצליחו למצוא קשר עקבי בין salbutamol או סטרואידים בשאיפה ובין הסיכון ל-PD.

המסקנות שעולות מן המחקר הן שאגוניסטים לרצפטורי בטא 2 וחסמים של אותם רצפטורים לא משפיעים על הסיכון לפתח PD.

מקור: 

Nielsen, S.S. et al. (2018) Annals of Neurology 84,2.

נושאים קשורים:  חסמי בטא,  אגוניסטים לבטא 2,  רעד,  מחקרים,  פרקינסון
תגובות