• יו"ר: ד"ר לי גולדשטיין
  • חברי ועד: ד"ר אופיר לבון
  • ד"ר נעמי גרוניך
  • פרופ' דני קורניק
  • ד"ר אילן יונגסטר
מגזין

20 שנה ל"ויאגרה" – על הצלחתה של התרופה והתופעה

מהמופע של ד"ר ג'ילס ברינדלי בכנס האורולוגים ב-1983, דרך התקלה שממנה נוצרה התרופה לאין-אונות, המרוץ לבית הלבן ועד לשטח האויב באפגניסטן ותעשיית הזיופים – עלייתה של הגלולה הכחולה

כדורי ויאגרה של חברת פייזר
כדורי ויאגרה של חברת "פייזר" (צילום: אילוסטרציה)

בהיסטוריה של המאבק המתסכל שניהלו גברים בכל העולם כנגד אין-אונות אפשר למצוא "תרופות פלא" כמו אבקה של קרני קרנפים, המלצה להתאמן בצעדי ריקוד מורכבים, שימוש במכשיר הידראולי היוצר ואקום וגם קריאות עידוד שהיסטוריון אחד כינה "לחשי מניעה" ונשמעו כך: "תתעורר, תתרגש, עוד, עוד, עוד, תשיג זיקפה!".

אבל כל התרופות הללו, ביזאריות ככל שיהיו, לא הביאו מזור ולא השיגו את יעדן עד שרופא אחד, על בימת כנס אורולוגים שנערך בארה"ב ב-1983, התייצב מול הקהל והציג לפני מאה נוכחים שהוכו בהלם את המצגת החיה שלו. ד"ר ג'ילס ברינדלי הזריק, כן הזריק, לאיבר המין שלו חומר כימי שגרם לזיקפה. זה היה על הבמה והוא הפשיל את מכנסיו והציג את התוצאה. מאוחר יותר, במאמר שפרסם במגזין מדעי-רפואי, כתב ד"ר ברינדלי: "באולם השתררה דממה מוחלטת. נשימתם של עמיתי האורולוגים נעתקה".

יש להניח שמשתתפי אותו כנס התפזרו מוכי תדהמה, אבל עברו בדיוק 15 שנה וה-FDA אישר שימוש ב"גלולה הכחולה", הויאגרה, המבוססת על החומר הפעיל שהציג ד"ר ברינדלי לעיני עמיתיו, בעקבות מחקרים שהוכיחו את יעילותה ובטיחותה לשם השגת יעדה.

האישור לתרופת הויאגרה ניתן לפני 20 שנה ב-27 במרץ 1998. עד מהרה היא הפכה לתופעה בתעשיית התרופות וגם לתופעה תרבותית, בדיוק במועד שבו עסקה התקשורת האמריקנית והעולמית בפרטי שערוריית המין של הנשיא ביל קלינטון עם המתמחה בלשכתו מוניקה לווינסקי, וכאשר אחד מיריביו העקשניים ביותר במרוץ לנשיאות, הסנטור הרפובליקני הקשיש בוב דול, התוודה מול מצלמת טלוויזיה כי הוא נעשה "מכור לתרופה".

בספר שפורסם לא מכבר, "עלייתה של הויאגרה" (The Rise of Viagra) מאת מייקה לי (Meika Lee), נכתב: "בוב דול הפסיד כנראה את הבחירות לנשיאות אבל באותו הזמן הוא יצא מנצח כשלכד את תשומת לב האומה, לצד עקיצות שהופנו כלפיו בתכניות הלילה בטלוויזיה כאשר הוצג כמי שהחזיר את הדיון במיניות ובאופן מכובד לפוליטיקה האמריקנית".

הכורים דיווחו: "היו לנו יותר זקפות בלילה"

כולם כבר יודעים שה"ויאגרה", שנמצאת עתה בשוק, נולדה למעשה כתוצאה מתקלה. יצרנית התרופה, חברת פייזר, עסקה אז בפיתוח תרופה לטיפול ביתר לחץ דם כאשר החומר הכימי המרכזי בה היה סילדנאפיל ציטרט (Sildenafil Citrate). "תוצאי הניסויים בה היו קרובים לכשלון חרוץ ואנשים לא הגיעו לפגישות מקצועיות שעסקו בנושא הזה", סיפר בראיון לסוכנות החדשות הכלכליות בלומברג הכימאי דיויד בראון, שעבד במעבדת "פייזר". "אתה יודע", אמר למראיין, "כשאנשים מריחים כישלון, הם נעלמים". אבל הצוות שלו התעקש להמשיך בניסויים הקליניים. לפתע באחד מהם, הושגה תוצאה מפתיעה כאשר החומר הזה נוסה על קבוצת מתנדבים, כורים. אלא שהתרופה לא פעלה עליהם להורדת לחץ דם גבוה אלא על משהו אחר.

אריזת גלולות ויאגרה של "פייזר"

"הכורים תודרכו ליטול את התרופה ולצפות בסרטים למבוגרים, מונח מכובס ל'פורנו'. הם מילאו שאלונים ובסוף השבוע של אותו ניסוי התקשינו לקבל מהם בחזרה את הגלולות שבהן השתמשו"

"אחד הכורים", נזכר בראון, "סיפר לנו בתשובה לשאלה: האם שמתם לב למשהו שהתרחש בעקבות נטילת התרופה הניסויית ואתם מוכנים לדווח לנו על כך: 'ובכן, נדמה לי שלאחר נטילת התרופה היו לי יותר זקפות בלילה, בהשוואה לרגיל'. ואז כולם חייכו ובזה אחרי זה, אמרו: 'גם אצלנו'".

עם הממצאים והדיווחים הללו שינו מדעני המחקר של "פייזר" כיוון ועברו ללמוד לעומק את בעיית האין-אונות. נקראה קבוצה חדשה של מתנדבים להשתמש בחומר הניסויי. הם תודרכו ליטול את התרופה ולצפות בסרטים למבוגרים, מונח מכובס ל"פורנו". "הם מילאו שאלונים", סיפר בראון, "ובסוף השבוע של אותו ניסוי התקשינו לקבל מהם בחזרה את הגלולות שבהן השתמשו".

אז החלו ההליכים להשגת האישור הנדרש לשימוש כתרופה ואז גם החלו להתפשט הבדיחות עליה, כמו: "שמעת על מקרה המוות הראשון ממינון יתר של ויאגרה? גבר נטל 12 גלולות ואשתו מתה...", או: "ויאגרה דומה למתקן בדיסנילנד: מחכים בתור שעה לשתי דקות של רכיבה". והיו כמובן עוד מהסוג הזה ואף "גסות" יותר.

גלולות וסודות בשטח אויב

אלא שה"ויאגרה" חוללה פלאים והפכה במהירות למצרך מבוקש מאוד בכל העולם. "קשה להאמין", נכתב על כך ב"וושינגטון פוסט", "אבל סוכני ה-CIA השתמשו בה כדי לשכנע את זקני השבטים באפגניסטן כאשר נזקקו לעזרתם בהתמצאות השטח".

"כך זה קרה עם צ'יף אחד בן 60, שקיבל מסוכן CIA ארבע גלולות", סיפר כתב ה"פוסט" ג'ובי וואריק. "אותו סוכן למבצעים מיוחדים, שפרש לגמלאות, סיפר כי היה זה מנהיג של שבט בדרום אפגניסטן שלא היה תומך נלהב בכוח האמריקני שפעל בתחום שליטתו, הגם שלא 'עשה לנו צרות'. אבל היה לו ידע עצום על האזור והכפר שלו שימש נקודת שליטה אסטרטגית על מרחב הררי גדול. כוחות צבא ארה"ב נזקקו לעזרתו ועבדו קשה מאוד כדי לשכנע אותו לסייע להם.

"לאחר שיחה ממושכת באמצעות מתורגמן, ניסה הסוכן דרכים אחרות כדי לרכוש את אמונו של מנהיג השבט. החל דיון על משפחתו של הצ'יף ועל כמה מנשותיו. עד מהרה הקשיש 'נסחף' בסיפוריו בהתלהבות, וכאשר גם התברר שהוא נמצא בבריאות טובה – הוצעו לו הגלולות הכחולות. הוא נענה. כעבור ארבעה ימים חזר הסוכן האמריקני לאותו הכפר והתברר ש'המתנה עשתה את שלה'. הוא היה מוקסם מתוצאותיה וכאשר הגיע אליו הסוכן, פניו זרחו והוא אמר: 'אתה באמת גבר גדול', ולאחר מכן קיבלנו ממנו כל מה שרצינו למשימותינו".

כיום מצביעים גם רופאי מין בארה"ב על כך שהגלולה שינתה את הדרך שבה האמריקנים מדברים על מין, על סקס, הם נעשו פחות פוריטנים. ג'ון הקפורט, מנהל מכון קינסי לחקר המיניות, מגדר ופוריות, כינה את הגלולה הכחולה "תופעה חברתית יוצאת מהכלל".

הגלולה שמטילה ביצי זהב: 17 מיליארד דולר

עד כה היא הניבה ליצרנית, רק בשוק האמריקני, הכנסה של יותר מ-17 מיליארד דולר. כבר בשנתה הראשונה בשוק נמכרו יותר מ-100 מיליון גלולות שהכניסו לחברה 788 מיליון דולר. משרד ההגנה של ארה"ב הוציא על "ויאגרה" רק ב-2014 סכום של 41.6 מיליון דולר.

ההצלחות המסחריות הראשונות הביאו את "פייזר" להשוות אותה לשוקי התרופות לסוכרת ומחלות לב, מה שתרם לכך שהוענקה לה  לגיטימציה מצד הקהילה הרפואית. רופאים אינם נרתעים להמליץ עליה למטופליהם, במיוחד בני גיל הביניים. לפי "פייזר", מחצית מהגברים בני יותר מ-40 בארה"ב, כ-30 מיליון, סובלים מבעיות של אין-אונות. בשנים האחרונות הופיעו מאמרים מדעיים ולפיהם גיל הסובלים נמצא בירידה, כלומר הבעיות מתחילות כבר בשנות ה-30 לחיים.

כיום התכשיר מוצע גם למי שסובל מסרטן ערמונית, סוכרת ומחלות לב וכן כטיפול באין-אונות מסיבות פסיכולוגיות. בשנת 2000 דיווח "ניו-יורק טיימס" שעל כל מיליון גברים בארה"ב הרוכשים אותה, ל-30 אלף מהם יש סוכרת לא מטופלת, ל-140 אלף יתר לחץ דם לא מאוזן ו-50 אלף עם מחלות לב.

תעשיית הזיופים

יחד עם הופעת גלולות מתחרות לטיפול באין-אונות, מהר מאוד גם הופיעו מוצרים בשוק הזיופים. לדוגמה, ב-2010 פורסם ב"גלובס" על תפיסת 23 אלף כדורי ויאגרה מזויפים שניסו להבריח דרך המסלול הירוק בנתב"ג. "ויאגרה" היא חלק מתופעת זיוף מוצרים רבים ומכירתם לצרכנים בישראל. היקף המכירות שלה בשלושה הרבעונים הראשונים של 2010, דיווח העיתון, נאמד במיליארד שקל. לא חלה ירידה בממדי התופעה הזאת, ונטילת "ויאגרה" מזויפת, הזהירו וממשיכים להזהיר מומחי רפואה לא מעטים, היא סכנה של ממש לבריאות.

התרופה הנסחרת ביותר בשוק הזיופים בישראל היא תרופת המרשם ויאגרה. בין 2009-2007 דיווחו הרשויות בישראל כי הגיעו לידיהם 438,410 כדורי ויאגרה מזויפים

עוד דווח ב"גלובס" בנושא הזה כי 1 מכל 100 ישראלים רכש (נכון ל-2010) תרופה מזויפת - בידיעה או שלא בידיעה - כך על פי נתוני חברת פייזר. ישראל נמצאת בין עשר המדינות המובילות בעולם בזיופי תרופות ומדורגת במקום השמיני. כ-33% מהתרופות המזויפות שנתפסות, הן ללא כל חומר פעיל, 52% בעלות מינון לא נכון – עד מסוכן מאוד - של מרכיבי התרופה, 20% מהתרופות המזויפות הכילו חומרים שאינם אמורים להיכלל בהם.

התרופה הנסחרת ביותר בשוק הזיופים בישראל היא תרופת המרשם ויאגרה. בין 2009-2007 דיווחו הרשויות בישראל כי הגיעו לידיהם 438,410 כדורי ויאגרה מזויפים.

בתחום התרופות, שוק כלל המכירות הפיראטיות עומד, על פי נתוני איגוד לשכות המסחר, על 10%, "וכשמדובר בתרופות, זיופים הם דבר אחר לגמרי", צוטט באותו דיווח משרד הבריאות שבו פועלת יחידה מיוחדת למאבק בפשע פרמצבטי. "אין מדובר רק בקניין רוחני, אלא בהגדרת ארגון הבריאות הלאומי לזיוף שהיא: הצגה לא נכונה של מוצר, איפה הוא מיוצר, מהו מכיל בהרכבו. עיקר התופעה בישראל היא סביב תרופות פלא שאסור להאמין להן בתחום הלייף סטייל. ביניהן: תרופות לאין-אונות. בנוסף להברחות, הן גם נמכרות דרך אתרי אינטרנט ומודעות".

במסגרת המאבק נגד הזיופים הודיע משרד הבריאות ב-1 בפברואר השנה כי ה"ויאגרה" תימכר בישראל כתכשיר OTC אם כי עם הגבלות מסוימות לגבי מינון וגיל

נושאים קשורים:  ויאגרה,  הגלולה הכחולה,  חברת "פייזר",  אין אונות,  חדשות,  זיופי תרופות,  מגזין
תגובות
אנונימי/ת
06.04.2018, 15:40

תודה על כתבה מעמיקה ומרתקת

08.04.2018, 22:39

לא הכל מושלם. מה שיעור הסיבוכים והתמותה אצל לוקחי הויאגרה ?
האם זו לא תרופה מסוכנת מדי, שתהיה כעת תכשיר OTC ?

אנונימי/ת
21.05.2018, 19:36

ד"ר שיפטן כנראה שיותר מסוכן שהיא כן תצהיה תרופת מרשם כל התקלות כמעט עם התרופה הנ"ל קרו בעקבות שימוש בזיופים זולים שנגרמו או בגלל הבושה לבקש מרופא המשפחה את התרופה או בגלל מחיר , כמוצר OTC במחיר טוב תפתר הבעייה.