• יו"ר: ד"ר לי גולדשטיין
  • חברי ועד: ד"ר אופיר לבון
  • ד"ר נעמי גרוניך
  • פרופ' דני קורניק
  • ד"ר אילן יונגסטר
מערוץ הפרקינסון

האם חומצה אורואוקסיכולית תועיל בהאטת ההתקדמות של מחלת הפרקינסון?

חומצאה אורסודאוקסיכולית (UDCA), המצויה בשימוש מזה שנים לטיפול במחלות כבד שונות, עשויה להועיל לחולי פרקינסון, כך לפי מחקר מעבדתי חדש שהתפרסם ב- Neurology

06.09.2015, 12:11

מוטציה בגן LRKK2 היא הסיבה השכיחה ביותר לפרקינסון התורשתי. המוטציה גורמת לפגיעה בתפקוד המיטוכונדריה. חוקרים מבריטניה ביקשו לבחון את תפקוד המיטוכונדריה ואת ההשפעה של חומצה אורסודאוקסיכולית על התפקוד.

החוקרים בחנו את תפקוד המיטוכונדריה ואת השפעת התרופה על התפקוד בתאים בעלי המוטציה שנלקחו מחולי פרקינסון (M-LRRK2G2019S), וכן בתאים שנלקחו מנשאי המוטציה אך שאינם חולים (NM-LRRK2G2019S), ובתאי ביקורת. בהמשך בחנו החוקרים את השפעת התרופה על זבובים שנושאים את המוטציה. אצל הזבובים גורמת המוטציה לעיוורון.

החוקרים מצאו תפקוד לקוי של המיטוכונדריה הן בתאים M-LRRK2G2019S והן בתאים NM-LRRK2G2019S ובאופן ספציפי, ירידה בפעילות של קומפלקס IV בשרשרת הנשימה. לחומצה אורסודאוקסיכולית הייתה השפעה מיטיבה על תפקוד המיטוכונדריה הן בתאים שנלקחו מחולים והן בתאים שנלקחו מכאלו שנושאים את המוטציה אך אינם חולים.

האכלת זבובים שנושאים את המוטציה בחומצה אורסודאוקסיכולית הצילה אותם מעיוורון.

החוקרים טוענים שחומצה אורסודאוקסיכולית עשויה לסייע לא רק לחולי פרקינסון, כי אם לחולים במחלות נוירודגנרטיביות אחרות. בהמשך לתוצאות המעודדות ממחקרים מעבדתיים אלו, החוקרים צופים שיתחילו מחקרים קליניים. היות שמדובר בתרופה המצויה מזה שנים בשימוש, אם יוכח שהיא מועילה לחולי פרקינסון במחקרים הקליניים, ניתן יהיה לספק אותה לחולים במהירות רבה יותר, יחסית לתהליך הפיתוח של תרופות חדשות.

מקור:

Mortiboys H, Furmston R, Bronstad G, et al. UDCA exerts beneficial effect on mitochondrial dysfunction in LRRK2G2019S carriers and in vivo. Neurology. Published online 7th August 2015.

למאמר המלא - לחץ/י כאן

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

נושאים קשורים:  פרקינסון,  חומצה אורסודאוקסיכולית,  UDCA,  LRRK2
תגובות