• יו"ר: ד"ר לי גולדשטיין
  • חברי ועד: ד"ר אופיר לבון
  • ד"ר נעמי גרוניך
  • פרופ' דני קורניק
  • ד"ר אילן יונגסטר
סרטן ריאה

יעילות גבוהה למעכב ALK חדש, Ceritinib, בטיפול בחולי סרטן ריאה

Ceritinib השיגה תגובה טובה גם לאחר כשלון Xalkori ואף בהיעדר מוטציות כלל; במחקר נרשמו שבעה חודשי הישרדות ללא התקדמות

02.04.2014, 11:06

הופעתה הבלתי-נמנעת של עמידות מעיבה על התועלת שמפיקים חולי סרטן ריאה של תאים לא-קטנים (Non–small-cell lung cancer‏, NSCLC) עם מוטציות בגן anaplastic lymphoma kinase‏ (ALK) מ-crizotinib‏ (Xalkori‏, Pfizer Pharmaceuticals), המעכבת חלבון זה. לאור היעילות שהפגינה Ceritinib‏ (LDK378), מעכבת ALK חדשה בניסויי מעבדה, פורסמו לאחרונה באתר כתב העת NEJM תוצאות ניסוי שלב I בתרופה זו.

בשלב הראשון של הניסוי קיבלו 59 חולי NSCLC מתקדם עם מוטציות בגן ALK ‏מינונים הולכים ועולים של ceritinib, מ-50 מ"ג פעם ביום ומעלה עד להופעת תופעות לוואי מגבילות מינון כולל שלשול, הקאות, התייבשות, עלייה באנזימי כבד ALT ו-AST ושפל זרחן בדם (היפופוספטמיה) במינון של 750 מ"ג פעם ביום, שנקבע כמינון הנסבל המרבי.

בשלב הבא של הניסוי ניתן הטיפול במינון הנסבל המרבי (750 מ"ג פעם ביום) ל-71 משתתפים נוספים. בקרב 114 חולי NSCLC שקיבלו מינון של 400 מ"ג ויותר מדי יום נמצא שיעור תגובה של 58% (רווח בר-סמך של 95%: 48-67%) עם הישרדות ללא התקדמות (progression-free survival) חציונית של 7.0 חודשים (רווח בר-סמך של 95%: 5.6-9.5 חודשים). גם בקרב 80 החולים שקיבלו crizotinib בעבר נמצא שיעור תגובה דומה של 56% (רווח בר-סמך של 95%: 45-67%). התרופה השיגה תגובה בקרב חולים עם מגוון מוטציות בגן ALK, כמו גם באלו ללא מוטציה.

את הממצאים מסכמים החוקרים בקביעה, כי Ceritinib נמצאה יעילה מאוד בחולי NSCLC מתקדם עם מוטציות בגן ALK גם במקרים בהם crizotinib נכשלה בעצירת המחלה, ללא תלות בנוכחות מוטציות בגן ALK.

מקור:
Shaw AT, Kim D-W, Mehra R, et al. Ceritinib in ALK-Rearranged Non–Small-Cell Lung Cancer. N Engl J Med 2014;370(13):1189–97.

נושאים קשורים:  סרטן ריאה,  הישרדות,  מעכב ALK,  anaplastic lymphoma kinase,  Ceritinib‏,  Xalkori,  מחקרים
תגובות