• יו"ר: ד"ר לי גולדשטיין
  • חברי ועד: ד"ר אופיר לבון
  • ד"ר נעמי גרוניך
  • פרופ' דני קורניק
  • ד"ר אילן יונגסטר
חדשות

עלייה חדה באנזימי כבד לא מחייבת בהכרח הפסקת טיפול בקרב חולים המטופלים עם קומבינציה של תרופות אנטי-ויראליות ל-HCV

שני רופאים ישראלים דיווחו על כך בעקבות טיפול שניתן לחולת הפטיטיס C שקיבלה משלב של תרופות וחלה אצלה עלייה חמורה באנזימי כבד

בדיקת תפקוד הכבד (צילום: אילוסטרציה)

שני רופאים ממכון הגסטרו ויחידת הכבד בבית החולים "רמב"ם" בחיפה, ד"ר טארק סעדי וד"ר ג'יהאד ח'ורי, דיווחו בחודש שעבר לירחון המקצועי Journal of Clinical Gastroenterology על תוצאות טיפול שבוצע בחולת הפטיטיס C, שבעקבותיו הגיעו למסקנה כי עלייה חמורה באנזימי הכבד לא בהכרח מחייבת הפסקה ושינוי בתכנית הטיפול לחולים המקבלים משלב (קומבינציה) של תרופות אנטי ויראליות. המשלב כלל את התרופות Paritaprevir/Ritonavir/Ombitasvir, בנוסף ל-Dasabuvir.

ד"ר סעדי מסר: "התקדמויות משמעותיות התרחשו בשני העשורים האחרונים בכל הנוגע לטיפול בזיהום כרוני בנגיף ההפטיטיס C. השימוש בתרופות אנטי ויראליות ישירות (DAA, Direct Acting Antiviral) כנגד זיהום בהפטיטיס C יכול להסתיים בטיפול מוצלח כמעט בכל המטופלים. תופעות הלוואי הן לרוב קלות.

"אנו דיווחנו לכתב העת המדעי על מטופלת בת 46 עם זיהום כרוני בהפטיטיס C, גנוטיפ 1b ומחלת כבד שומני. במהלך השבועות הראשונים לאחר התחלת טיפול בקומבינציה של Paritprevir/Ritonavir/Ombitasvirי, Dasabuvirי (PrOD) ו-Ribavirin, נצפתה עלייה חמורה באנזימי הכבד שלה
(Alanine transaminase 1029 U/L, Aspartate transaminase 365 U/L, total Bilirubin 1.7 mg/dL, Direct Bilirubin 0.7 mg/dL), אבל עם ALKP ו-GGT תקינים. המטופלת היתה א-סימפטומטית.

ד"ר טארק סעדי (צילום: פרטי)

ד"ר טארק סעדי (צילום: פרטי)

ד"ר סעדי: "העלייה באנזימי הכבד היתה חמורה אבל המטופלת היתה א-סימפטומטית. מעקב צמוד אפשר לנו להשלים את הטיפול האנטי ויראלי ולהשיג SVR"

"בירור אטיולוגי מקיף שלל סיבות אחרות לעלייה באנזימי כבד. העלייה באנזימי הכבד יוחסה לטיפול האנטי-ויראלי. מעקב צמוד אחר החולה איפשר להשלים את הטיפול האנטי ויראלי ולהשיג SVRי(Sustained Virological Response). אנזימי הכבד השתפרו משמעותית לאחר שמונה שבועות של טיפול".

ד"ר סעדי הוסיף: "במציאות פוגשים לפעמים מקרים מיוחדים. אנחנו הצגנו מקרה של מחלה כבדית מתקדמת בשל זיהום כרוני בהפטיטיס C. מצד אחד, מטרתנו היתה להשיג SVR אך מהצד השני, היינו מודאגים מתופעות הלוואי של התרופות, בעיקר לאחר דיווחים על הסיכון לדקומפנסציה כבדית כתוצאה מנטילת תרופות אלו.

"עליות משמעותיות באנזימי הכבד במהלך טיפול עם תרופות אנטי-ויראליות ישירות אינן נפוצות (≤1% מסך האוכלוסייה), אך הן שכיחות יותר בקרב נשים המשתמשות בתרופות המכילות Ethinyl estradiol. במרבית המקרים, העלייה ב-Alanine aminotransferase היתה חולפת ונפתרה ללא הפרעה בטיפול.

"בשל הדיכוי של טרנספורטרים של בילירובין על ידי Paritaprevir, עלייה בבילירובין לא ישיר יכולה להימצא בהתחלת הטיפול ב-PrOD. עלייה בבילירובין לרוב מגיעה לשיא בשבוע הראשון, היא לא קשורה עם העלייה ב-Alanine aminotransferase ולא מובילה להפסקת הטיפול.

"במקרה זה, העלייה באנזימי הכבד היתה חמורה אבל המטופלת היתה א-סימפטומטית. מעקב צמוד אפשר לנו להשלים את הטיפול האנטי ויראלי ולהשיג SVR".

המסקנה שאליה הגיעו שני הרופאים: "עלייה חמורה באנזימי כבד עשויה לקרות במהלך טיפול עם PrOD בקרב מטופלים עם זיהום כרוני בהפטיטיס C. מחלת כבד שומנית עשויה להיות גורם סיכון לתופעה זו. מעקב צמוד יכול לאפשר לרופאים להשלים את הטיפול האנטי-ויראלי ולא מצריך בהכרח הפרעה – הפסקה או שינוי בתכנית הטיפול".

עם הזמן, אמר ד"ר סעדי ל"דוקטורס אונלי", "יש לנו יותר ניסיון עם התרופות החדשות נגד הפטיטיס C ואנו לומדים כל הזמן דברים חדשים על התרופות הללו, כגון תופעות הלוואי שלהן. כמו כן, מצטברים ממצאים מעבדתיים וקליניים חדשים. אין ספק שהטיפולים החדשים נגד הפטיטיס C אכן מהווים מהפכה אמתית בעולם הרפואה".

המאמר בכתב העת המדעי

נושאים קשורים:  חדשות,  הפטיטיס C,  HCV,  תרופות אנטי-ויראליות,  המרכז הרפואי "רמב"ם",  ד"ר טארק סעדי,  ד"ר ג'יהאד ח'ורי,  הטיפול ב- HCV